Innowacja " Masz tę moc - możesz wszystko"
Jednym z głównych celów kształcenia w szkole podstawowej jest wspieranie ucznia w rozpoznawaniu własnych predyspozycji i określaniu drogi dalszej edukacji.
Temat: Masz tę moc – możesz wszystko
Przedmiot: zajęcia z wychowawcą ( doradztwo zawodowe)
Rodzaj innowacji: metodyczna
Autor i realizator Agnieszka Olczyk
Czas realizacji: rok szkolny 2020/2021
Wstęp:
Jednym z głównych celów kształcenia w szkole podstawowej jest wspieranie ucznia w rozpoznawaniu własnych predyspozycji i określaniu drogi dalszej edukacji. Aby móc dokonywać samodzielnych i mądrych wyborów młodzieży niezbędna jest umiejętność określania swoich zainteresowań, uzdolnień, predyspozycji. Równie istotna jest zdolność do oceniania siebie, swojego postepowania, swoich uwarunkowań. Uświadomienie własnych możliwości i ograniczeń stwarza bowiem szansę do otwarcia się zmianę sposobu myślenia i zachowania. W „ulepszaniu siebie” liczy się nie tylko chęć działania ale także konieczna jest znajomość mechanizmów i technik skutecznego wpływania na kształtowanie swoich nawyków. Przemiana nie dokonuje się z dnia na dzień. Jest procesem, który dzieci systematyczności, samozaparciu i przede wszystkim motywacji można rozpocząć na każdym etapie życia. Im wcześniej człowiek to sobie uświadomi, im wcześniej podejmie stosowne kroki, tym dłużej i pełniej będzie się cieszył z osiągniętych sukcesów.
Adresaci innowacji pedagogicznej i jej zakres:
Innowacja jest adresowana do uczniów klasy VII d Szkoły Podstawowej
nr 17 im. T. Kościuszki w Katowicach. Działania będę realizowane podczas zajęć z wychowawcą.
Cały plan działań oraz jego poszczególne elementy mogą posłużyć jako pomocą innym wychowawcom.
Innowacja obejmować będzie metody i formy pracy z uczniami podczas zajęć z wychowawcą. Główną formą pracy z uczniami będą zajęcia warsztatowe połączone z mini wykładami na tematy związane m. in. z psychologią, percepcją.
Cele innowacji
Cel główny:
- Przygotowanie uczniów do samodzielnego dokonania wyboru ścieżki edukacyjno - zawodowej
Cele szczegółowe:
- Wzmacnianie poczucia własnej wartości
- Poznanie własnych mocnych i słabych stron
- Kształcenie umiejętności wpływania na zmianę swoich nawyków
- Motywowanie do pracy nad sobą
- Kształcenie umiejętności wytyczania celów i opracowywania sposobów ich osiągania
- Rozwijanie kompetencji kluczowych
- Kształcenie umiejętności podejmowania decyzji
Treści
Innowacje obejmie treści przewidziane w podstawie programowej wraz z ich rozszerzeniem.
Obejmie cykl zajęć:
- Jestem kimś wyjątkowym.
(Badanie sposobu patrzenia na siebie i otoczenie. Analiza najczęściej słyszanych komentarzy na swój temat. Próba analizy wpływu ustalonych faktów na nasze życie.)
- Twój ruch – misja specjalna.
( Poszukiwanie odpowiedzi na temat jaki cel powinno mieć moje życie, jakim siebie widzę w przyszłości. Co chciałbym osiągnąć?)
- Wiara w siebie, to nie dar.
( Poznanie technik wpływania na swój nastrój, poczucie wartości a wiara w siebie, w czym jestem dobry)
- Wielka zmiana.
( Poszukiwanie odpowiedzi na pytania: czego się boję, jak zorganizować grupę wsparcia. Uświadomienie, ze wielkie zmiany zaczynają się od małych kroków)
( jakich obszarów życia powinna dotyczyć samodyscyplina, twoja praca równa się twój wynik, co wiem o poświęceniu, zasada 21 dni)
- Na czym ci zależy?
( zasady dobrego planowania, o traktowaniu obowiązków jako trenera nawyków, chęć i jakość wykonania a nastawienie psychiczne)
- Zaprzyjaźnij się z zegarkiem.
( Waga punktualności w pracy nad sobą, o proporcjach między czasem wolnym a czasem pracy, świadomy wybór a przypadek)
- A ja nie chcę być odmieńcem.
( Na czym polega indywidualność, o podobieństwach i różnicach w grupie rówieśniczej)
- Jedna litera wszystko zmienia: ocenianie a docenianie.
( Niepożądane wpływy grupy na jednostkę, radzenie sobie z negatywną oceną innych, wartość współpracy)
- Być w procesie – przegląd osiągnięć.
( Podsumowanie pracy nad sobą, analiza oddziaływania, wyciąganie wniosków)