Innowacja metodyczna- „Smartfon do zadań specjalnych”
Innowacja metodyczna- „Smartfon do zadań specjalnych”
wykorzystanie aplikacji na smartfona do celów edukacyjnych i rozwojowych uczniów. TIK na języku niemieckim.
Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa nr 17 im. Tadeusza Kościuszki w Katowicach
Autor: Alina Olszewska
Temat: „ Smartfon do zadań specjalnych”
Rodzaj: Innowacja pedagogiczna- metodyczna
Data rozpoczęcia: 01.10.2019
Data zakończenia: 31.05.2021
Zakres innowacji
Adresatami innowacji są uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (zajęcia rewalidacyjne) oraz uczniowie klas 7 i 8 ( język niemiecki) Czas realizacji to rok szkolny 2020/2021 od 01.10.2020 do 31.05.2020 z możliwością kontynuowania w następnym roku szkolnym.
Założenia ogólne
- Smartfon jako narzędzie edukacyjne ułatwia w sposób prosty i ciekawy naukę języka niemieckiego. Dostępne darmowe aplikacje oraz strony edukacyjne pomagają ćwiczyć pamięć, jak również zagadnienia gramatyczne, czy usprawniają funkcje językowe.
- Smartfon i dostępne aplikacje pomagają na zajęciach rewalidacyjnych usprawniać zaburzone funkcje, ćwiczy koncentrację uwagi, logiczne myślenie, grafomotorykę czy wzmacniają pozytywnie ucznia.
- Edukacja i rozwój ucznia przez zabawę ma pozytywny wpływ na jego osobowość.
Cele:
- rozwijanie kompetencji kluczowych- przede wszystkim cyfrowych, kompetencji w zakresie rozumienia i tworzenia informacji oraz językowych,
- motywacja uczniów do nauki słówek i zwrotów w języku niemieckim,
- rozbudzenie i podtrzymywanie zainteresowania nauką języka niemieckiego,
- poznawanie kultury krajów niemieckojęzycznych,
- poznawanie niemieckich piosenek i kolęd,
Zajęcia rewalidacyjne:
- kształtowanie umiejętności grafomotorycznych,
- usprawnianie pamięci,
- usprawnianie koncentracji uwagi i logicznego myślenia,
- budowanie poczucia własnej wartości,
- przyswajanie sobie podstawowego słownictwa z języka niemieckiego poprzez gry i zabawy edukacyjne dostępne na
Metody i formy pracy
Nauczyciel koncentruje się na metodach aktywizujących z wykorzystaniem TIK, które zmuszają ucznia do aktywnego uczestnictwa w lekcji oraz są najbardziej efektywnymi metodami nauki języka obcego. Formy pracy to grupowa i indywidualna.
Przewidywane osiągnięcia
Uczniowie opanują podstawowe słownictwo i zwroty z danej grupy tematycznej oraz usystematyzują zagadnienia gramatyczne. Rozwiną swoje kompetencje kluczowe. Za wykonywane zadania uczniowie otrzymają oceny za aktywność na lekcji. U uczniów na zajęciach rewalidacyjnych, poprzez naukę i zabawę przy użyciu aplikacji na smarfona , poprawi się pamięć, koncentracja uwagi i logiczne myślenie. Usprawnione zostaną funkcje słuchowe. Sukcesy i osiągnięcia językowe wzmocnią ucznia pozytywnie i wykształcą motywacje do komunikowania się zarówno w języku polskim jak i niemieckim. Zdobyta wiedza nie podlega ocenianiu.
Tematyka zajęć
Przewidywana jest praca przy użyciu następujących aplikacji na Smartfona i stron internetowych:
- Muselfie
- ChatterKid
- Quik
- FlipaClip
- Toontastic
- Comica
- PicPac
- com
- com
- com
- net
- com
Będą dopasowane do poszczególnych lekcji tematycznych z podręcznika i podstawy programowej.
Ewaluacja
W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi:
- rozmowy indywidualne
- obserwację ucznia/uczniów
- ankietę dt. aplikacji i strony internetowej.
Szczegółowa analiza rozmów i obserwacji pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Wszystkie wyniki, efekty i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu rocznym oraz przekazane dyrektorowi szkoły.
Efekty ( po zakończeniu innowacji)